Rétvári: További fejlesztések várhatóak a digitális oktatásban
Rétvári Bence, az Emberi Erőforrások Minisztériumának parlamenti államtitkára ellenzéki képviselőtársainak, a jobbikos Ander Balázsnak és a DK-s Oláh Lajosnak adott írásbeli válaszaiban foglalta össze a közoktatás elmúlt hónapjainak eredményét. A Magyar Nemzet által idézett tájékoztatásból kiderül, hogy az új munkarendre történő átállást követően azonnal megkérték az iskolákat, illetve a tankerületeket, hogy a vagyonkezelésükben lévő számítógépeket adják kölcsön a rászoruló tanulóknak. Ahol pedig a géppark kölcsönadásával nem tudtak minden rászoruló gyereknek segíteni, az önkéntességért és felajánlásokért felelős akciócsoport közreműködésével juttattak el új vagy jó minőségű használt, biztonságos, lefertőtlenített számítógépeket, okostelefonokat – szükség szerint pedig internet-előfizetést is biztosítottak.
Azt is megtudhattuk, hogy felajánlások állampolgári és vállalati adományokból egyaránt érkeztek. Az államtitkár hangsúlyozta: a Szociális és Gyermekvédelmi Főigazgatóság fenntartásában működő gyermekotthonokba, valamint a nevelőszülői hálózatokon keresztül másfél ezer számítógép jutott el a gyerekekhez, az állam pedig további, több mint ezer gépet vásárolt számukra. – Emellett állami, illetve egyéb fenntartók részére is biztosítottunk jelentős összegeket digitális eszközök vásárlásához, és jelenleg is dolgozunk további eszközök beszerzésének támogatásán – jegyezte meg Rétvári Bence.
A tankerületi iskolákban összesen több mint százezer laptopot, PC-t, tabletet szereztek be, ezzel 340 ezerre emelkedett a köznevelésben hadra fogható eszközök száma.
„Természetesen szeretnénk elérni azt, hogy minden tanulónak álljon rendelkezésére olyan infrastruktúra, amely adott esetben – ha például a járvány ismét felerősödik – a lehető legjobban támogatja őt a tanulásban. Ennek érdekében számos intézkedés és lépés született már eddig is, és további jelentős fejlesztések vannak folyamatban” – idézi a lap az Emmi államtitkárát.
A digitális eszközökhöz persze megfelelő tartalom is szükséges. Rétvári beszámolója szerint az Oktatási Hivatal által üzemeltetett Nemzet Köznevelési Portál (NKP) több tízezer digitális tananyaga tavasztól nyolcvanféle interaktív okostankönyvvel bővült, emellett a Sulinet portálon ugyancsak több tízezres nagyságrendben találhatók oktatást és tanulást segítő anyagok. A jelek szerint ezeket rendszeresen használják is a diákok: az NKP-t átlagosan napi nyolcvanezren, a Sulinetet százhúszezren keresik fel, és a Tankönyvkatalógus látogatottsága is meghaladja a napi tízezret. A piaci szereplők több mint száz szoftvert tettek elérhetővé az oktatás számára, és ingyenes adatkeretet ajánlottak a mobilszolgáltatók is.
A hazai internet sebessége közel húsz százalékkal gyorsult tavalyhoz képest.
Az államtitkár kitért arra, hogy az említett portálok mellett a KRÉTA-rendszer használata is jelentősen megnőtt. A digitális tanítás idején a gyerekek összesen több mint 37 millió értékelést, osztályzatot kaptak a tanáraiktól, és már tízmillió fölé kúszott a neten megoldott házi feladatok száma. Rétvári Bence értékelése szerint a pedagógusok és a tanulók egyaránt jól vették az átállás akadályait, és az érettségi lebonyolításában sem okozott fennakadást, hogy a diákoknak személyes találkozás nélkül kellett felkészülniük a vizsgára.
Forrás: Magyar Nemzet
Kiemelt képünkön Kovács Anna gyermeke részére átvesz egy táblagépet Kondákor Roland rendszergazdától és Simon Márta igazgatótól a Letenyei Andrássy Gyula Általános Iskolában 2020. március 19-én. MTI/Varga György