Elég nagy a Föld, elférünk rajta szeretetben – vallja az önellátásra berendezkedett nagycsalád

G.-ék egy tévéműsorban hallottak arról, hogy a Balaton-felvidék Magyarország legjobban fejlődő bio-régiója. Ez elég volt ahhoz, hogy két gyerekkel és az úton lévő harmadikkal autóba üljenek, s ott keressenek otthont maguknak. Kivettek három nap szabadságot, de csak egyet töltöttek tanyakereséssel. A nagy meleg miatt ugyanis végül az ábrahámhegyi kempingben kötöttek ki.

Bár rátaláltak a megfelelőnek tűnő helyre, de csak a ház felét árulták, ráadásul háromszor annyiért, mint amennyit rá tudtak szánni.

„Valahogy nem tetszett az egész. A tulajdonos pár nap múlva megkeresett minket, hogy eladja kicsit olcsóbban is, de adjunk mellé egy láncfűrészt meg egy Zsigulit. Persze nem mentünk bele. Hónapok teltek el, közben megszületett a lányunk is, és már le is mondtunk az új otthonról, de karácsony előtt felhívott, hogy mégis ideadja harmadáron, és nem kell mellé se Zsiguli, se láncfűrész.

Sorsszerű volt az egész” – meséli a családfő, G. S.


Hirdetés

Így került a G.-család 1999-ben Sződligetről a Kapolcs és Hegyesd közötti birtokra, amelynek évekkel később a másik felét is sikerült megszerezni. S. korábban autószerelő volt, és dolgozott a vízműveknél is, ahol egy kollégájától megtanulta a méhészkedés alapjait. Amikor a Balaton-felvidékre költöztek, hozta a méheit is magával.

„Ezen a vidéken nagyon kevés a jó méhlegelő. Ha nyáron az rossz idő, zörögnek a keretek, nincs mit gyűjteniük, éheznek. Hegyesd nagyon száraz, hűvösebb is valamivel, mint a balatoni oldal. Így a méhekkel errefelé kötelező a vándorlás, mondhatni, fel van írva receptre.”

Fotó: Pixabay

Kezdetben sokat küzdöttek, a kút kitisztításáig nem volt elég vizük, néha halomban állt a mosatlan ruha. De megérte a sok küzdelem: ma már kristálytiszta kútvizet ihatnak, de az elektromos hálózat még ma sem az igazi. Ha megy a mosógép, nem kapcsolhatják be a sütőt. De a sok kihívás nem elriasztotta, hanem ellenkezőleg, megerősítette őket.

A család asszonya, T. korábban lakberendezőként is dolgozott, de évek óta már csak saját otthonuk szépítésére használja ezt a tudását. Sorban érkeztek ugyanis a gyerekek a családba. A legidősebb a Varga Tibor Zeneművészeti Intézet hallgatója Győrben, a legkisebb kilencéves. G.-ék szerint nem a szülő, a gyermek választja a neveket, mielőtt megszületik. Akárhogy is van, mindegyikük D-betűvel kezdődő nevet visel, ami számukra az Istenhez való kötődés jele. Hét gyermekük született.

Fotó: Pixabay

Amikor D. óvodás lett, folyton beteg volt. T. szerint egyszerűen nem érezte ott jól magát, később aztán az iskolában sem. Ugyanez történt D.-val is. Még D-t is járatták óvodába, aki kifejezetten zárkózott volt, és emiatt még több lelki sérülést szerzett, és így folytatódott az iskolában is. Aztán átíratták őket a nagyvázsonyi Waldorf iskolába, de mivel közben Tapolcára jártak zenét tanulni, rengeteg idő és pénz ment el az utazásra. Sokszor este hat óránál előbb nem értek haza. A zenét viszont nem akarták kihagyni az életükből. Tünde akkor úgy döntött, kiveszi őket az iskolából. A legkisebbek akkor már otthon „jártak óvodába”.

Így lettek mind magántanulók.

G. T. így vall a kezdetekről: „Nem minden gyermekben érik meg óvodás korra a vágy, hogy közösségbe menjen, így aztán nem akartam erőltetni egyiküknél sem. És azt láttam, hogy az iskolában is annyi félelemmel kell megküzdeniük. Így nem lesz soha egészséges a társadalom. Teli vagyunk negatív gondolatokkal, a ’nekem úgysem fog sikerülni’ hozzáállással. Én azt tanítom a gyerekimnek, hogy elérhetik a céljaikat, bármi is legyen az, mert ha igazán akarnak valamit, maguktól jönnek azok a lépések, amiket meg kell tenniük. És ehhez nem kell másokat sem lenyomni, sem versenyezni velük.

Elég nagy a Föld, elférünk rajta szeretetben.

Ráadásul sok kutatás is azt mondja, hogy nem szabadna az egész napot tanulással tölteni. A gyerekek nagyon gyorsan tanulnak, kiváltképp azt, ami érdekli őket, amiért tudnak lelkesedni. Ez már egészen kicsi korukban kialakul, tudják, mit akarnak, egészen addig, amíg a társadalom és az oktatási rendszer el nem nyomja őket. Tehát nem tanítani, nem nevelni, és főlegnem elnyomni kell a gyermekeinket, hanem szeretettel kísérni, és engedni, hogy kibontakozhassanak.”

Fotó: Pixabay

T. így vált édesanyaként házi tanítónővé. Nyolcadikig ő tanítja a gyermekeit, akik félévkor és év végén vizsgát tesznek a monostorapáti Művészetek Völgye Általános Iskolában. Délelőttönként tanulnak, a délután a zeneiskolai tanulmányok, a természetjárás és a szabad programok ideje. Sokszor együtt kertészkednek, ha pedig valami zenei versenyre készülnek – mert minden gyerek játszik hangszeren – akkor a gyakorlásra szánnak több időt.

A tanítás mellett T. készíti a piacra szánt finomságokat is. Füstölt gabonakolbász, kenyér és különféle sütemények is készülnek a saját termesztésű búzából. A süteményeket saját mézzel édesítik. Készítenek még zakuszkát, sajtos tallért, padlizsánkrémet, lekvárokat, répatortát, növényi alapanyagú pástétomokat, pesztókat. Fólia alatt teremnek a kedvelt kaliforniai paprikák, amelyekből paprikakrém készül. És persze kínálnak friss gyümölcsöt és zöldséget is. A szántó és a kert mellettnégy hektár földjük van a ház feletti hegyoldalon. Ezt a részt nem művelik, a természetre bízzák, mi nő meg. Itt helyezték el a méhkaptárakat is.

Fotó: Pixabay

A fenti terület teljesen elvadult, de teli van csipkebogyó, szeder és kökény bokrokkal. Ezt nem mi válogattuk össze, hanem a természet – meséli G. S.

A vadon élő növényeket éri meg legjobban feldolgozni, azt Isten termeli nekünk – emeli ki.

Csak csipkebogyóból több száz üveggel tesznek el minden évben. A céljuk: vegyszermentes, élhetőbb, értékekkel teli életet megvalósítása. Azt mondják, egyedül akkor van gond, ha ezzel a sajátos életritmussal meg kell jelenniük a nagyvilágban, ahol számos – tőlük idegen – dologhoz kell alkalmazkodniuk. Azért reméljük, hogy a külvilág is tud kicsit hasonulni hozzájuk.

(X)

'Fel a tetejéhez' gomb