Hódít a műfenyő, divat lett élményt ajándékozni
Az elemzés alapján a legelterjedtebb színház- vagy egyéb kulturális eseményre szóló jeggyel meglepni másokat: a felmérésben résztvevők és élményt ajándékozni kívánó válaszadók 65 százaléka tesz így idén. A második legnépszerűbb élményajándék a belföldi wellness utazás (46 százalék), ami a férfiak körében még ennél is magasabb arányban (59 százalék) kedvelt ajándéktípus. Népszerű ajándéknak számít még az étterembe szóló ajándékutalvány (35 százalék) és a wellness-programok (29 százalék) is.
A kutatásban arra is rákérdeztek, hogy ki milyen élményajándéknak örülne a legjobban: a válaszadók között ugyanolyan arányban – 88 százalék – voltak azok, akik a külföldi és/vagy belföldi utazást, városlátogatást, valamint belföldi wellnessajándékot nevezték meg. Ezzel együtt csak a válaszadók kis része reménykedik abban, hogy a vágya teljesül.
Élményajándékra átlagosan 25 ezer forintot terveznek költeni a kérdőív kitöltői, de minden negyedik válaszadó több mint 40 000 forintot szán erre a célra, a férfi ajándékozók között az arány magasabb, 29 százalék.
A Bónusz Brigád és a GKI Digital nemcsak az ajándékozási, hanem más, az ünnepekkel kapcsolatos szokásokra is rákérdezett.
A válaszadók 41 százaléka műfenyőt díszít, míg 10 százalék még bizonytalan abban, milyen lesz a karácsonyfa. Az élő fát választók közül legtöbben a nordmann fenyő mellett teszik le a voksukat (27 százalék), a hagyományos lucfenyőt mindössze a válaszadók 9 százaléka állít. A legtöbb válaszadó (28 százalék) a karácsony előtti héten megvásárolja a fenyőfát, nagyon kevesen – 2 százalék – hagyják a beszerzést az utolsó napra.
A válaszadók több mint fele kifejezetten várja az ünnepeket, 45 százalékuk számára semmiféle stresszt nem okoznak az ünnepek. A legtöbben (61 százalék) szűk családjuk körében töltik a karácsonyt, mindössze 8 százalékuk utazik el az ünnepek alatt (7 százalék a családjával, 1 százalék a barátokkal), hogy otthonától távol töltse a karácsony napjait.
A válaszadók 14 százaléka a családja helyett barátaival, munkatársaival, ismerőseivel tölti az ünnepeket, míg 6 százalék egyedül ünnepel.
Sokan aggódnak a karácsony miatt: 34 százalék számára stresszt okoz az ajándékok beszerzése, 28 százalékuk pedig azért érzi stresszesnek magát, mert úgy gondolja, mindennek tökéletesnek kell lennie, ha vendégül látják a családot, illetve ugyanennyien gondolják azt, hogy kevés az idő az ünnepek előtti készülődésre.
A válaszadók 16 százaléka aggódik a felszedett kilók, míg 11 százalékuk a családi konfliktusok, viták miatt.
A válaszadók 35 százalékának kifejezetten feltöltődést, pihenést jelent a karácsonyi készülődés.
A Bónusz Brigád és a GKI Digital december közepén arra is rákérdezett, hogy beszerezték-e már az ajándékokat: 41 százalékuk már végzett, illetve további 31 százalék volt azok aránya, akik már elkezdték ugyan a vásárlást, de nem értek a végére.
A válaszadók 17 százaléka december közepén még el sem kezdte a beszerzést, volt akinek még ötletei sem voltak arról, hogy mit vegyen. A válaszadók 11 százaléka idén nem tervezi, hogy ajándékot vásárol karácsonyra – a férfiak között ez az arány magasabb, 16 százalék.
Karácsonykor a megszokott házimunkák sokszorosára nőnek, az előkészületek napokig el eltarthatnak.
A nők közel fele érzi úgy, hogy a bevásárlás kifejezetten csak az ő feladata. A férfiak 44 százaléka kifejezetten férfi feladatként tartja számon a bevásárlást, mindössze 12 százalékuk gondolja úgy, hogy a bevásárlás női feladat.
Ami az ajándékvásárlást illeti, a felmérés szerint úgy tűnik ez a feladat valóban a nőkre hárul. A válaszadó nők 68 százaléka érzi magáénak ezt a feladatot és ezzel a férfiak is egyetértenek. Az ajándékok becsomagolása hasonló arányban a nők elfoglaltságai közé sorolódik.
A takarítás és a főzés is nagyobb arányban a nők feladata: a férfiak negyede, míg a nők több mint fele érzi magáénak ezeket a feladatokat is.
Az egyetlen karácsony körüli teendő, amit a férfiak feladatának tartanak, a karácsonyfa körüli teendők: a beszerzés, szállítás, befaragás, és részben a díszítés is. A nők harmada még ezt is saját feladatának tartja, míg a férfiak 42 százaléka érzi kimondottan a saját dolgának a karácsonyfa intézését.
Forrás: MTI – Fotó: pixabay.com