Kiemelték a Hableány roncsait – itt olvashatja a nap történéseit!
FRISSÍTÉS 21.54
Búvár: a lehető legrosszabb volt a Hableány víz alatti elhelyezkedése
A búvárok munkájának szempontjából a lehető legrosszabb volt a május 29-i balesetben elsüllyedt Hableány turistahajó víz alatti elhelyezkedése – mondta az első merüléseket végző Havaria Katasztrófaelhárító Közhasznú Egyesület ipari búvára kedd este az M1 aktuális csatornán.
Sopronyi Richárd hozzátette: az elmerült hajónál a sodrás állandóan a Margit híd pillérének ütközött, így a búvároknak változó szögből érkező sodrás mellett kellett megfeszített munkát végezniük.
Mint elmondta, ipari búvárként a hajótest vizsgálata volt a feladatuk, de mivel csak a szerkezet oldalát és aljzatát lehetett látni, nem tudták megállapítani, hogy mennyire sérült a roncs.
A kiemeléssel kapcsolatban beszámolt arról, hogy a katasztrófavédelem búvárai a kiszivattyúzás után 80 centiméter magas iszapban keresték az áldozatokat a hajótestben, négyet találtak, majd a búvárok biztonsága érdekében nem folytatták a helyszínen a keresést.
A műsor másik vendége, Kállai Zoltán, a HSP Hídépítő Speciál Építőipari Kft. hajózási üzletágvezetője hangsúlyozta, a hajó kiemelése a tervek szerint haladt. Roncskiemelésekre gyakorta van példa világszerte, de ez speciális helyzet volt, mivel ezt Budapest belvárosában, magas vízállás és a Margit hídnál tapasztalható extrém vízirányok mellett kellett elvégezni – magyarázta.
A turistahajót kedden kora reggel kezdték el kiemelni a Duna mélyéről. A roncsot délután uszályra helyezték, majd a Botond tolóhajó segítségével szállították Csepelre, ahol napokkal ezelőtt kialakították a helyszínt a szemléhez.
A Hableány május 29-én este süllyedt el a Margit híd közelében, miután összeütközött a Viking Sigyn szállodahajóval. A fedélzeten 35-en utaztak, 33 dél-koreai állampolgár és a kéttagú magyar személyzet. Hét utast sikerült kimenteni. Négy ember mostanáig nem került elő.
MTI
FRISSÍTÉS 20.26
M1: zárt helyiségben vizsgálják a Hableányt
Zárt helyiségben vizsgálják tovább a május 29-i balesetben elsüllyedt Hableány turistahajót, amely kedd délután érkezett meg a csepeli szabadkikötőbe – hangzott el az M1 aktuális csatorna műsorában.
Az M1 beszámolója szerint jelenleg centiméterről centiméterre vizsgálják át a hajót az ügyészség munkatársai, a rendőrségi helyszínelők és a hajózási szakemberek. A vizsgálat során a többi között azt próbálják kideríteni, hogy a Hableány sérüléseit a folyómederhez ütközés vagy a Viking Sigyn szállodahajó okozta.
A Hableányt kedden kora reggel kezdték el kiemelni a Duna mélyéről. Közben többször megálltak, vizet szivattyúztak, valamint átvizsgálták a hajótestet, és eközben négy holttestet is megtaláltak.
A roncsot kedd délután uszályra helyezték, majd a Botond tolóhajó segítségével szállították Csepelre, ahol napokkal ezelőtt kialakították a helyszínt a szemléhez.
A Hableány május 29-én este süllyedt el a Margit híd közelében, miután összeütközött a Viking Sigyn szállodahajóval. A fedélzeten 35-en utaztak, 33 dél-koreai állampolgár és a kéttagú magyar személyzet. Hét utast sikerült kimenteni.
Négy ember még került elő. Gál Kristóf, az Országos Rendőr-főkapitányság szóvivője kedden a helyszínen azt mondta: a belügyminiszter kérésére megduplázták a keresésben részt vevő rendőrök számát.
MTI
FRISSÍTÉS 17.07
Dél-koreai miniszterelnök: a magyar hatóságok figyelme és támogatása vigasztalást és reménységet jelent országának
A dunai hajóbaleset kapcsán levélben köszönte meg Orbán Viktor miniszterelnöknek a részvétnyilvánítást, egyben köszönetet mondott a magyar kormány támogatásáért és együttműködéséért Lee Nak-yeon dél-koreai kormányfő – tájékoztatta az MTI-t Havasi Bertalan, a miniszterelnök sajtófőnöke kedden.
„A tragikus baleset mélyen megrendítette a koreai népet. Fogadja köszönetemet a magyar kormány által eddig nyújtott aktív támogatásért és együttműködésért”
– írta Lee Nak-yeon.
Hozzátette:
a balesetben eltűnt személyek utáni kutatási és mentési munkálatok során tanúsított kitüntetett figyelem és támogatás nagy vigasztalást és reménységet jelentett a koreai kormánynak és népnek.
„Őszintén remélem, hogy a válsághelyzet együttes legyőzése által a két nemzet barátsága és a kölcsönös bizalom még inkább erősödni fog” – zárta levelét Dél-Korea miniszterelnöke.
MTI
FRISSÍTÉS 16.15
Elindult Csepel felé az uszály
A csepeli szabadkikötőbe viszik a május 29-i balesetben elsüllyedt, majd kedden kiemelt Hableány turistahajót, ahol hajózási, nautikai és műszaki szakértők, valamint az ügyészség munkatársainak bevonásával vizsgálják a roncsot – közölte az Országos Rendőr-főkapitányság szóvivője a budapesti Margit hídon tartott sajtótájékoztatóján.
Gál Kristóf elmondta, Csepelen már napokkal ezelőtt kialakították a helyszínt a szemléhez, amelyet viszont már a mentéssel egy időben megkezdtek, hogy a kiemelés során keletkezett elváltozásokat is rögzíteni tudják.
FRISSÍTÉS 14.38
Sikerült kiemelni a hajóroncsot – ÖSSZEFOGLALÓ
Hétórás mentés után a terveknek megfelelően sikeresen kiemelték és egy uszályra helyezték a május 29-ei balesetben elsüllyedt Hableány turistahajót kedden Budapesten, a Margit hídnál.
A Hableány sétahajó május 29-én este süllyedt el a Margit híd közelében, miután összeütközött a Viking Sigyn szállodahajóval. A fedélzeten 35-en utaztak, 33 dél-koreai állampolgár és a kéttagú magyar személyzet. Hét utast sikerült kimenteni.
A Hableányt kedden kora reggel kezdték el kiemelni a Duna mélyéről. Közben többször megálltak, vizet szivattyúztak, valamint átvizsgálták a hajótestet, és eközben négy holttestet is megtaláltak. Az M1 aktuális csatornán elhangzott, hogy a megtalált holttestek között volt az egyetlen gyermekáldozat is. Négy ember továbbra sem került elő.
A mentés helyszínét rövid időre megtekintette Pintér Sándor belügyminiszter.
Kora délutánra teljesen a felszínre került a hajótest. A Hableányt a Clark Ádám úszódaru segítségével átemelték egy uszályra.
Gál Kristóf, az Országos Rendőr-főkapitányság szóvivője a helyszínen azt mondta: a Hableányt a csepeli szabadkikötőbe viszik, ahol a Budapesti Rendőr-főkapitányság hajózási, nautikai és műszaki szakértő bevonásával, az ügyészség képviselőjének jelenlétében szemlének veti alá a járművet. Közölte azt is, hogy a belügyminiszter kérésére megduplázták a keresésben részt vevő rendőrök számát.
A szóvivő emlékeztetett, a balesettel összefüggésben a Budapesti Rendőr-főkapitányság folytat nyomozást, jelenleg egy gyanúsított van, a szállodahajó ukrán kapitánya.
Gál Kristóf elmondta azt is, hogy hétfőn a Viking Sigyn szállodahajó – egyéb okok miatt – ismét Magyarországra érkezett, és mivel szükségessé vált új bizonyítékok beszerzése, valamint a tényállás teljes körű tisztázása, a rendőrség új szemlét tartott a hajón.
Kérdésre válaszolva hozzátette, a szemle során olyan bizonyítékot szereztek, amely vélhetően teljesebb képet ad a történtekről.
A kiemelési művelet idejére az autós közlekedést nem korlátozták. A kiemelést számos érdeklődő nézte végig a helyszínen.
A Hableányt üzemeltető Panorama Deck Kft. közölte: saját halottjuknak tekintik a Hableány balesetében elhunyt kollégáikat. A cég közleményében azt írták: ha a közvetlen hozzátartozók elfogadják, és kollégáik másként nem végrendelkeztek, akkor hajós temetésen búcsúznak majd el tőlük.
Tolnay Zoltán hajóskapitány, aki szintén szolgálatban volt a Dunán a tragédia idején, az M1-en azt közölte: egyik hajózási rádiócsatornán sem jeleztek veszélyhelyzetet a május 29-ei dunai hajóbaleset idején. Kitért arra is, hogy a Viking Sigynnek kellett volna megkezdenie a kommunikációt a kisebb Hableánnyal.
Tolnay Zoltán azt mondta, hogy a történtek mélyen megrázták a hajósokat.
Korábban az M1 műsorában Georg Spöttle biztonságpolitikai szakértő azt mondta: a dunai hajóbalesetben elsüllyedt Hableány bűnügyi helyszín.
Götz Sándor hajómérnök elmondta, hogy szerinte mindkét vízi járművön kellett lennie hajókövető rendszernek, valamint olyan kommunikációs berendezésnek, amellyel kapcsolatot tudtak tartani egymással.
A szállodahajón olyan archiváló rendszernek is kell lennie, amely a GPS-adatokat is rögzíti – tette hozzá.
Szerinte ezeket az adatokat össze kell vetni a két hajó kommunikációjával, hogy többek között az is kiderüljön, miért tolatott vissza a Viking Sigyn a baleset után, majd miért ment el.
A Hableány 1949-ben épült, a hajó 27,2 méter hosszú, 4,8 méter széles és 5,2 méter magas, a súlya 50 tonna. A turistahajó kiemelésére Komáromból érkezett pénteken a 200 tonna emelésére is képes Clark Ádám úszódaru.
A Hableánnyal összeütköző Viking Sigyn szállodahajó ukrán kapitányát vízi közlekedés halálos tömegszerencsétlenséget okozó, gondatlanságból elkövetett veszélyeztetése vétségének gyanúja miatt hallgatták ki gyanúsítottként és tartóztatták le.
MTI
FRISSÍTÉS 14.05
A Hableányt ráhelyezték az uszályra, a szakértők szerint a munkálatokat professzionális módon végezték el a roncs kiemelésén dolgozók.
Most a rendőrségi vizsgálat következik.
FRISSÍTÉS 13.42
FRISSÍTÉS 12.53
FRISSÍTÉS 12:50
A teljes kiemelés megtörtént, ezekben a másodpercekben már a levegőben lóg a Hableány. A szakemberek fokozatosan emelik az uszályra a hajót.
Pár óráig még eltarthat, míg az uszályra való helyezés megtörténik, az esetleges károk elkerülése végett a szakembereknek lassan kell elvégezniük a munkát.
FRISSÍTÉS 11.58
FRISSÍTÉS 10:43
Egyik hajózási rádiócsatornán sem jeleztek veszélyhelyzetet a május 29-ei dunai hajóbaleset idején – közölte az M1 aktuális csatorna kedd délelőtti műsorfolyamában Tolnay Zoltán hajóskapitány, aki szintén szolgálatban volt a Dunán a tragédia idején.
Elmondása szerint a konkrét ütközést nem látták, ők a Lánchíd alatt voltak, a rádión pedig először azt hallották, hogy emberek vannak a vízben. A hét ember kimentése szakszerűen zajlott – tette hozzá.
Kitért arra is, hogy a Viking Sigynnek kellett volna megkezdenie a kommunikációt a kisebb Hableánnyal.
Tolnay Zoltán azt mondta, hogy a történtek mélyen megrázták a hajósokat.
FRISSÍTÉS 9.41
Újabb hevedert kell bekötni a dunai hajóbalesetben elsüllyedt Hableányra, mert sérülést találtak a hajó jobb oldalán – hangzott el az M1 aktuális csatorna kedd délelőtti műsorában.
Az elhangzottak szerint a kiemelést megnehezítette, hogy a Hableány besodródott az uszály alá. Götz Sándor hajómérnök elmondta: a hajón látható sérülés nem akadályozza a kiemelés folytatását.
Az M1-en az is elhangzott, hogy az egyetlen gyermekáldozat a megtalált holttestek között van.
A mentés helyszínén van Pintér Sándor belügyminiszter is.
FRISSÍTÉS 8.58
FRISSÍTÉS 8.25
FRISSÍTÉS 8.20
Az MTI tudósítása szerint már összesen négy holttestet hoztak ki a búvárok a Hableány roncsából.
FRISSÍTÉS 8.11
Két újabb holttestet hoztak ki a részben felszínre emelt Hableány sétahajóról a Margit híd közelében – jelentette a helyszínről az MTI tudósítója.
A búvárok így már három holttestet hoztak ki, a Hableány utasai közül még hatot keresnek.
FRISSÍTÉS 8.7
FRISSÍTÉS 7.56
Kihoztak egy holttestet a részben felszínre emelt Hableány sétahajóról kedd reggel, a budapesti Margit híd közelében. A búvárok a Hableány kapitányi hídjának megroppant teteje alatt találták a holttestet – jelentette a helyszínről az MTI tudósítója.
FRISSÍTÉS 7.45
FRISSÍTÉS 7.38
A műveletet élőben kísérő M1 helyszíni tudósítója azt közölte: az elmúlt percekben nagy valószínűséggel holttestet találtak a hajótestben.
FRISSÍTÉS 7.10
A hajó egyik része már megjelent a felszínen. Az előzetes információk szerint amikor a kapitányi híd előbukkan, megállnak az emeléssel, és egy tűzoltóbúvár felderíti azt a területet, ahol a kapitány tartózkodott a baleset pillanatában. Ha holttestet fedez fel, az az elsődleges, hogy felhozzák. Ezután a mosdót és a gépház felé vezető lépcsőt vizsgálja át, majd újabb emelés történik, azután szivattyúzás.
Az M1 élő közvetítése itt figyelemmel kísérhető.
Ekként zajlik a kiemelés
A tervek szerint négy fázisban történik meg a hajó kiemelése, amely várhatóan az egész délelőttöt igénybe veszi majd. Az MTI tudósítójának helyszíni információja szerint először a kapitányi hídig emelik meg a hajót, majd a teremszintig, utána a vízvonalig, majd végül az egész járművet a felszínre hozzák, és az előre odavitt uszályra helyezik.
Az egyes fázisok során a búvárok behatolnak a hajótestbe, hogy eltávolítsák a munkálatokat akadályozó tárgyakat, bútordarabokat, a holttesteket eltakaró berendezési tárgyakat. A hatóságok felkészültek a Hableányból esetlegesen kiömlő üzemanyag felfogására is, mivel a hajótestben 1400 liter gázolaj van.
13 napot töltött hullámsírban a hajó
A Hableány sétahajó május 29-én este süllyedt el a Margit híd közelében, miután összeütközött a Viking Sigyn szállodahajóval. A fedélzeten 35-en utaztak, 33 dél-koreai állampolgár és a kéttagú magyar személyzet. Hét utast sikerült kimenteni, nyolc embert még keresnek: hét dél-koreai utast és a sétahajó magyar kapitányát.
Pintér Sándor belügyminiszter a hajó kiemelésével kapcsolatos feladatokkal a Terrorelhárítási Központot (TEK) bízta meg. A Hableány 1949-ben épült, a hajó 27,2 méter hosszú, 4,8 méter széles és 5,2 méter magas, a súlya 50 tonna. A turistahajó kiemelésére Komáromból érkezett pénteken a 200 tonna emelésére is képes Clark Ádám úszódaru. A Hableánnyal összeütköző Viking Sigyn szállodahajó ukrán kapitányát vízi közlekedés halálos tömegszerencsétlenséget okozó, gondatlanságból elkövetett veszélyeztetése vétségének gyanúja miatt hallgatták ki gyanúsítottként és tartóztatták le.
Cikkünk folyamatosan frissül!
(vasarnap.hu, MTI)