TEK: belátható távolságban van a Hableány kiemelése

Jasenszky Nándor a sajtótájékoztatón ismertette: a négy emelőheveder a hajó alatt van, az ellenőrzésük megtörtént, a megfelelő pontokon helyezkednek el, és fel vannak adva az uszályokra. Úgy fogalmazott, egyelőre nincs konkrét időpontja a kiemelésnek, de „ha lehet, erőltetnénk”.

Elmondta: délután a bárkán 50 Celsius fok van, ezért egy kevésbé meleg, reggeli óra „szerencsésebb lehet” a kiemelésre.

Azonban éjszaka biztosan nem kezdik meg a kiemelést a rossz látási viszonyok miatt.

Jasenszky Nándor, a Terrorelhárítási Központ (TEK) társadalmi kapcsolatokért felelõs osztályának vezetõje sajtótájékoztatót tart a Margit híd közelében elsüllyedt Hableány turistahajó kiemelésével kapcsolatos munkálatokról a Margitszigeten – MTI/Máthé Zoltán

Hozzátette: a Clark Ádám úszódaru hamarosan elfoglalja a helyét, ahonnan az emelést végrehajtja, és akkor áll össze a négy hajóból álló úszómű.


Hirdetés

Kifejtette, hogy a darushajó pozicionálása, rögzítése, az úszómű „összeigazítása” a sodrásban „nem egyszerű”. Ha összeigazították a hajókat, még egyszer ellenőrzik a hevederekhez rögzített kötélrendszert. „Ha ez megvan, készen állunk az emelésre” – jegyezte meg.

Érdeklődők nézik, ahogy a Clark Ádám úszódaru megközelíti a Margit hidat – MTI/Máthé Zoltán

Szólt arról, nagyon fontos, hogy „minden a helyén legyen” az emelésnél, hiszen 70 éves a hajótest, és bár engedéllyel rendelkezve hajózott a Dunán, nem tudható, hogy az ütközés milyen mechanikai sérülést okozott.

Közölte: mindent megtesznek, hogy a hajó egyben kiemelhető legyen. „Ennek ellenére nem zárható ki, hogy a testtel történik valami” – fűzte hozzá. Jasenszky Nándor ismertette a kiemelés folyamatát is.

A balesetben elsüllyedt Hableány turistahajó kiemelését készítik elő a Clark Ádám úszódaru segítségével a Margit hídnál horgonyzó uszályokon 2019. június 10-én. – MTI/Máthé Zoltán

Eszerint az emelés nagyon lassú lesz, először az a cél, hogy a hajó elszakadjon az aljzattól, ez az egész emelés legkritikusabb pontja. Ha a hajó megindul felfelé, először a roncsolt kapitányi híd jelenik meg, amit a víz felszíne felett átvizsgálnak, holttestek után kutatva.

A következő emelési szakaszban a napozófedélzet maradványainak szintje jelenik meg, amelyet szintén átvizsgálnak, ezt pedig a terem átvizsgálása követi, ahol a legtöbb utas tartózkodott. Erősen feltételezhető, hogy a roncsban lesznek még áldozatok – mondta. Tájékoztatása szerint: amennyiben átvizsgálták a termet is, a Clark Ádám úszódaru tovább emeli a hajót, és elhelyezi a kék színű bárkán. Ha oda a roncs felkerült, a szakemberek rögzítik, hogy el lehessen szállítani.

Érdeklődők nézik, ahogy a Clark Ádám úszódaru megközelíti a Margit hidat – MTI/Mónus Márton

A ronccsal kapcsolatos további eljárás a Budapesti Rendőr-főkapitányság feladata lesz. A Hableány sétahajó május 29-én este süllyedt el a Margit híd közelében, miután összeütközött a Viking Sigyn szállodahajóval. A fedélzeten 35-en utaztak, 33 dél-koreai állampolgár és a kéttagú magyar személyzet. Hét utast sikerült kimenteni, nyolc embert még keresnek: hét dél-koreai utast és a sétahajó magyar kapitányát.

MTI

'Fel a tetejéhez' gomb