Megérkezett a dél-koreai mentőcsapat is Budapestre
Pénteken megérkezett a Margitszigetre a dél-koreai katonai mentőcsapat, amely a szerdai hajókatasztrófa miatt utazott ide. A távol-keleti egység tizenkilenc eltűnt honfitársa, valamint a két magyar hajós holtteste a Duna-mederben oldalára fordult turistahajóban, illetve a roncs alá szorulva lehet – írta a Magyar Nemzet szombat reggel.
A dél-koreai speciális csoport a magyar katonai és belügyi mentőbúvárok támogatására érkezett Budapestre. A mentést a belügyminiszter megbízásból Hajdu János vezérőrnagy, a Terrorelhárítási Központ (TEK) főigazgatója koordinálja.
Ő fogadta és igazította el a külföldről érkező segítőcsapatokat. A parancsnokokat a Hableány turistahajó elsüllyedt roncsaihoz vitte a katonai hadihajóval, de egyelőre lehetetlen az áradó vízben munkát végezni, már maga a merülés is életveszélyes.
A Duna szintje továbbra is emelkedik, szombatra várják a vízszint tetőzését, amely a 601 centimétert éri el a várt adatok szerint.
Egyelőre a mentőcsapatok csak annyit tudnak tenni, hogy körbehatárolják a hajó roncsait, felvonultatták az összes műszaki eszközt, darukat, ponthidakat, amelyek majd a roncs kiemeléséhez kellenek.
Napközben többször is próbamerüléseket hajtottak végre, mivel az árvíz sodrása továbbra is életveszélyes.
Az egyik búvár a Magyar Nemzetnek elmondta, leereszkedve a meder aljára még a speciális létrát sem tudta elengedni, olyan nagy a víz sodrása. A tegnap délutáni próbamerülések során az egyik búvár csak nagy nehézségek árán tudott a felszínre jönni, munkatársai azonban a felszínre húzták a férfit.
A belügyi közlemény szerint a TEK – hatvan mérnök, hídépítő és vízügyi szakértő, magyarországi és külföldi búvárok bevonásával – továbbra is keresi azt a biztonságos megoldást, amellyel első ütemben vagy a hajótestet, vagy a nagy valószínűséggel a hajótestbe szorult személyeket a felszínre lehet emelni. A Magyar Nemzet azt írja, egyedi megoldást kell találni a kitűzött célok valamelyikének eléréséhez, a magas, továbbra is emelkedő vízállás, a folyó nagyon erős sodrása és a vízben a nulla látástávolság nem teszi lehetővé egyetlen hagyományos eljárás alkalmazását sem. A lehetőségeket elvi modellkísérletekkel és gyakorlati tesztmerülésekkel is vizsgálják a hétvégén. Az oldalára fordult hajótestet, amely legmagasabb pontján két méterrel, legalacsonyabb pontján hét és fél méterrel van a felszín alatt – az eddigi merülések során egyáltalán nem lehetett megközelíteni.
A teljes cikket itt olvashatják.