Meghökkentő, de hasznos kampányok
Felfújható óriási mellekkel a szoptatás fontossága mellett
Az angol fővárosban négy helyszínen, óriási, felfújható mellekkel hívják fel a figyelmet a szoptatás fontosságára. A #FreeTheFeed kampány keretében arra biztatják a kismamákat (ha még egyáltalán szabad őket így hívni), ne törődjenek a gúnyos megjegyzésekkel, kritikákkal, szoptassák meg gyermeküket ott és akkor ahol, és amikor csak szükségét érzik.
Egyben arra biztatják a brit embereket, támogassák a nőket abban, hogy biztonságban, kényelmesen érezhessék magukat az ilyen helyzetekben is. „Tudjuk, hogy ezek az óriás mellek néhány ember rosszallását fogja kiváltani, de mi azt szeretnénk, hogy senki se bélyegezze meg a szoptatás miatt a nőket” – nyilatkozta a kampány egyik szervezője. A szoptatás szabadsága nevében indított kampány – amelyet éppen az angol anyák napjára időzítettek – abszolút indokolt.
Egy év eleji felmérés kimutatta, hogy az angol anyák egyharmadának WC-k rejtekébe kellett vonulniuk kisbabájukkal. Egy másik kutatásból az is kiderül, hogy a megkérdezett 2000 anya több mint fele nem megfelelő helyen (pl. a személyzet szobájában, saját autójában, íróasztalán – volt kénytelen kisbabáját etetni, és ez szorongást keltett bennük, részben a „bujkálás”, a lelepleződéstől való félelem, részben a fertőzésveszély miatt. Mindez azt okozta, hogy 30 százalékuk korábban leállt a szoptatásról, mint ahogy azt szerette volna.
https://www.youtube.com/watch?v=RR88m6nvZH0
Légtornával a depresszió ellen
A másik furcsa kampányt Prágában indították április elsején. (Szintén nem áprilisi tréfa gyanánt.) Az Euronews tudósítása szerint az artisták a cseh munkaügyi és egészségügyi minisztérium épületei közé feszítették ki köteleiket. Ezzel arra a tárcák közötti kezdeményezésre utaltak, amely Csehország lakosságának mentális egészségét igyekszik javítani, többek között azzal, hogy a pácienseket az elkülönített intézményekből olyan központokba helyezik át, ahol jobban integrálódni tudnak a helyi közösségekbe. Adam Vojtech egészségügyi miniszter szerint az országban a depresszió a legnagyobb felelőse annak, hogy az emberek kiesnek a munkaerőpiacról. Jó, jó, de, ha az új forma is olyan lesz, mint a kötéltáncosok produkciója, könnyen megbillenhet a rendszer.
Kampány a lábak átmozgatásáért egy kis hülye járással
A harmadik eseményt Budapesten, megint csak április elsején rendezték. A Hülyén járás flashmobnak nem volt különösebb célja, nem is gondolnánk különösebben hasznosnak, legfeljebb annyiban, hogy néha nem árt egy kicsit kilépni a mindennapok megszokásaiból.
A szervezők ugyan próbáltak valami komolyságot adni bolondok napi jókedvcsinálásnak: „a dolog lényege, hogy kreatívan, felszabadultan átmozgassuk lábainkat, és a megszokottól eltérően járkáljunk”, ám mindjárt hozzá is tették, hogy azért ezt „nem kell túlgondolni, mindössze a Monty Python-féle Hülyén Járást szeretnék itthon is elterjeszteni, és erről a legideálisabb napon megemlékezni”.
Az, hogy a komoly sajtóorgánumoknak is milyen nagy igénye van a bulvártémákra, jól mutatja, hogy a Reuters és a BBC is hírt adott róla.
Nyilas György
szociológus