Mire jó a féléves bizonyítvány?

Dr. Káplár Mátyás, a Pécsi Tudományegyetem Pszichológia Intézetének adjunktusa

Vasárnap.hu: Fontos még a félévi bizonyítvány? Milyen hatása van ennek a gyakorlatban az oktatásra?

Káplár Mátyás: Azt gondolom, hogy ketté kell választani a kérdést, mivel az általános iskolai 8. félév és a középiskolai 12. félév eredményei a továbbtanulásban is számítanak, emiatt ezeknek nagyobb a jelentősége. A többi év során viszont a félévi bizonyítványnak nincs meg ez a funkciója.


Hirdetés

Az év végi jegy a közoktatásban az egész éves teljesítményt értékeli,

a félévi bizonyítványnak egyfajta visszajelzésnek kellene lennie arról, hogy a tanév felénél hogyan áll az adott diák egy-egy tantárgyból.

Az év végi jegynek elméletileg a két félév eredményét kéne tükröznie, azonban vannak olyan iskolák, ahol a két félév eredményeit külön számolják. Másrészről viszont azt nem árt értékelni az év végén, ha mondjuk a félévi bizonyítvány hatására egy-egy diák kicsit összeszedi magát és a korábbiaknál jobb eredményt produkál.

Vasárnap.hu: Mi történik akkor, ha az a bizonyos féléves bizonyítvány nem lesz olyan jó, mint amit a szülő elvárna? Hogyan lehet kezelni ezt a helyzetet?

Káplár Mátyás: Személy szerint nem vagyok biztos benne, hogy helyes eljárás az, hogy érdemjegyekkel értékeljük a diákokat. De ha már így van, akkor a félévi jegynek mindenképpen egyfajta állomásnak kellene lennie.

Ha nem olyan a teljesítmény, mint amilyet a szülő elvárna,

akkor véleményem szerint mindenképpen a segítség attitűdjének kellene megjelennie – és nem csak annak a kérdésnek, hogy „miért nem?”.  

Nem kell rögtön negatív következményekkel sújtani a gyermeket. El kell fogadni, hogy „oké, ez most nem úgy sikerült, ahogy kellett volna” és megnézni azt, hogy mi van mindennek a hátterében, valamint mit lehet tenni azért, hogy a következő félév jobban sikerüljön.

Vasárnap.hu: Az értékelés során mik a pedagógusok alapelvei? Beszélhetünk-e arról, hogy mindenkit ugyanazon mérce szerint értékelnek, vagy minden pedagógus a maga elképzelései szerint állítja fel az értékelési rendszerét?

Káplár Mátyás: A mostani, öt számjegyű értékelési rendszer semmiképp sem objektív. Természetesen egy osztályon belül az a diák, aki ötösöket kap, ténylegesen jobb lesz annál, aki hármast kap rendszeresen. De iskolák közti összehasonlítások során, vagy a gyerekek általános képességeinek értékelésének szempontjából több kutatás azt mutatja,

hogy a jegy nem mindig fejezi ki megfelelően a diákok teljesítményét.

Két dolog határozza meg azt, hogy milyen jegy kerül a bizonyítványba. Egyrészt a diák teljesítménye, másrészt az, ahogyan ehhez a tanár hozzááll. Szeretnénk azt képzelni, hogy az értékelés objektíven történik, de a gyakorlatban azért sok esetben megmutatkoznak olyan különbségek, amelyek ezt cáfolják. Például, ha a felsőoktatásba bekerül egy diák, akkor egészen mást fog jelenteni egy falusi iskolában szerzett jeles érdemjegy, mint az, amit a városban vagy Budapesten kap egy másik diák.

Vasárnap.hu: Korábban említette, hogy az érdemjegyes értékelés nem mindig a legjobb módszer. Miként lenne érdemes értékelni a diákokat félévkor?

Káplár Mátyás: A félévi értékelést mindenképpen át lehetne alakítani egy olyan értékelésre, ahol kiemelnénk azt, hogy mik az adott gyermek erősségei és gyengéi egy tárgyban, s ezáltal látni lehetne, hogy hol kellene még fejlődni. Nem is feltétlenül kellene ezt érdemjegyekben kifejezni, jobb lenne a diákokat szövegesen értékelni és a teljesítményt százalékban kifejezni a tantervben elvárt tudásanyag függvényében.

A félévi bizonyítvány funkciója ugyanis az utolsó egy évet leszámítva az, hogy visszajelzést adjon a haladásról.

Ezt a célt viszont a jelenlegi esetben akkor sem éri el, ha jó a bizonyítvány, és akkor sem ha épp rosszabbak a jegyek.

Előbbi esetben sokszor az történik, hogy a diák a siker tudatában ráül a babérjaira és elkényelmesedik, ami aztán a jegyek romlásához vezet a következő félévben. A másik esetben pedig azt az üzenetet tolmácsolja bizonyítvány, hogy „ezzel most már úgysem lehet mit kezdeni”.

Úgy vélem hogy több értelme lenne egy átfogó szöveges értékelésnek, szakmailag ez lenne a leghatékonyabb visszajelzés a diákok számára, mivel ez alkalmas arra, hogy az előrehaladásra motiválja őket.

'Fel a tetejéhez' gomb