Fogyasztóvédelmi ellenőrzésekre kell számítani 2019-ben is
Kara Ákos kiemelte, hogy a fogyasztóvédelmi ellenőrzések középpontjában az elektronikus kereskedelem áll, a hatósági ellenőrzések keretében már több mint 1700 webáruház működését, gyakorlatát vizsgálták meg. Ennek köszönhetően a jogsértések aránya negyedére csökkent.
Az államtitkára elmondta, hogy 2019-ben az internetes kereskedelem mellett a hagyományos kereskedelem ellenőrzése is a fő feladatok között szerepel, 2018-ban 5800 üzletet ellenőriztek. A hatóság a jövőben is szigorúan fellép a gyakran megtévesztésre épülő, leginkább a kiszolgáltatott idős embereket tudatosan megkárosító értékesítési gyakorlattal szemben.
Kara Ákos hangsúlyozta, hogy idén is kiemelt ellenőrzési terület marad a termékbemutatók köre. Az elmúlt évek aktív hatósági munkájának, valamint a jogszabályi szigorításoknak köszönhetően kevesebb, mint tizedére csökkent az ezzel kapcsolatos panaszok száma a fogyasztóvédelmi hatóságnál. Az árubemutatók tevékenysége az egészségügyi témakörre, az egészségvédelmi termékekre tevődött át. A politikus szerint a jövőben is hatékonyan fel kell lépni a fogyasztókat félrevezető, megkárosító értékesítésekkel szemben.
Tavaly több mint 33 ezer panasz érkezett a fogyasztóvédelmi hatósághoz, amelyeknek 45 százaléka jótállással és szavatossági gyakorlattal függött össze. A vásárlók visszajelzéseiből látható, hogy a jótállás és szavatosság területén egyre nagyobb az igény ezeknek a szabályoknak az egyértelművé tételére, szigorítására, és készen állnak arra, hogy előzetes és alapos egyeztetés után változtassanak az előírásokon. Így a vásárlók érdekében a hibás termék javítására, cseréjére vonatkozó határidőket is pontosabbá, egyertelművé lehet tenni.
Kara Ákos ismertette, hogy a fogyasztóvédelmi hatóság 2019-es ellenőrzési programjában kiemelten szerepel az online kereskedelem ellenőrzése, az árubemutatóval egybekötött termékértékesítések vizsgálata, az úgynevezett „vámriasztással” érintett, mindennapokban rendszeresen használt termékek laboratóriumi vizsgálata, ellenőrzése. Ezek között kiemelten foglalkoznak a gyermekruházat, a játékok és a villamossági termékek, a szezonális, azaz húsvéti, karácsonyi eladások, valamint vásári gyakorlat ellenőrzésével.
Keszthelyi Nikoletta fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkár kitért arra is, hogy a hatékony fogyasztóvédelemhez elengedhetetlen a vásárlók tudatosságának, ismereteinek javítása. Az ismeretek bővítését, tanítását időben el kell kezdeni, ennek érdekében már 51 iskolának adták át a fogyasztói tudatosságra nevelő iskola címet, amely azokat az iskolákat díjazza, amelyek felismerték a fogyasztóvédelmi oktatás fontosságát.
(MTI)