Mobilozás a tanórákon
Az is kérdés, kinek a felelőssége korlátozni az eszközhasználatot, illetve ki fogja meghatározni mik az egészséges határai ennek. Hol van ebben például az iskola szerepe? Szegényebb térségeket leszámítva már a legtöbb helyen mobiltelefonnal érkeznek a diákok az órára. Be se hozzák, tegyék le a küszöbön, kapcsolják ki a tanteremben vagy nyugodtan használják óra közben is?
Az utóbbi eset sokszor elkerülhetetlen, az oktatás viszont adhat és ad is választ ennek megoldására. Miután úgyis a gyerekek kezéhez van nőve a tapizós telefon, miért ne mutassuk meg nekik, hogy a selfie, facebook, messenger és instagramon kívül másra is használható?
A digitális oktatásnak pont az a szépsége, hogy képes megszüntetni az esélyegyenlőtlenségeket a diákok között és az internetnek köszönhetően eljutni az államhatárokon túlra is.
A mai oktatási intézményeknek a jövőre való felkészítésében a digitális forradalom idején az is a dolga, hogy olyan képességekre, készségekre készítse fel a fiatalokat, amelyek akár a mai munkaerőpiacon még nem is ismertek.
A diákok is jobban élvezik az órát
Jobban leköti a diákokat, hiszen játszva tanulnak. Például a LEGO vagy Makerspace oktatási csomagokkal a gyermekek szórakozva sajátíthatják el a robotika, programozás alapjait.
Az iskolákban jobban ismert digitális tábla is megkönnyíti a mindennapokat. Bármi felkerül az interaktív táblára óra közben, az menthető, nincs szükség táblatörlésre, hanem minden újra előhívható.
Nem csak a fiatal pedagógusoknak
Veilandics Béla Józsefné matek és kémia szakos pedagógus nyugdíja előtt 6-7 évvel kezdte használni a digitális táblát. Szerinte hamar bele lehet jönni és nem csak a fiatalabb tanárok fogékonyak a digitális eszközök használatának elsajátítására.
„Szeretik azokat az órákat a diákok, amikor digitális eszközöket is bevonnak a tanárok. Néhány esetben még a gyerekek is használhatják az interaktív táblát, ezzel izgalmasabb és színesebb az óra.”
Sok könnyebbséget jelent a tanároknak is, hiszen előre elkészíthető az óravázlat, amelyet csak ki kell vetíteni, illetve az szükség esetén helyben kiegészíthető. A felvázolt anyagot pedig le lehet menteni és interneten szétküldeni a gyerekeknek.
„A digitális táblán lehetőség van kivetíteni a feladatokat, a diáklaptopon pedig, a tanár irányításával, adott szempontok alapján, maguktól dolgoznak fel egy meghatározott témakört. Utánajárnak az interneten a szükséges információknak és ezzel saját maguk építik fel a tudásukat.”
Versenyképes Magyarország
Azért, hogy Magyarország lépést tudjon tartani a digitális leszakadás megállításában, illetve az esélyegyenlőség megteremtésében, ahhoz elengedhetetlen az oktatás modern eszközrendszerének és a különböző alkalmazásoknak használat-orientált megjelenése. A versenyképesség javításának előfeltétele a digitális környezetet értelmezni és használni tudó társadalom.
Ehhez persze nemcsak a diákoknak kell elsajátítaniuk az alapvető digitális kompetenciákat, hanem a pedagógusoknak is. Valamint fontos azt is kiemelni, hogy ennek alkalmazása nem az informatika keretein belül, hanem minden tantárgyra vonatkozóan kell, hogy érvényesüljön.
Az utóbbi időben erre rengeteg hangsúlyt fektetett a kormány, hiszen a digitális oktatás tartalomfejlesztésnek 2016-tól kormánybiztosa volt, az idei országgyűlési választások után pedig Innovációs és Technológiai Minisztérium alakult. A Digitális Jólét Programon belül Digitális Oktatási Stratégiát dolgoztak ki, valamint ehhez szorosan kapcsolódóan Digitális Gyermekvédelmi Stratégiát is.
Cél, hogy a magyar diákok, a köznevelésből kikerülők valódi digitális írástudók legyenek, s emellett legyen képességünk megmutatni nekik, milyen plusz fejlesztő tevékenységekre tudják használni saját eszközeiket, ezáltal színesebbé, érdekesebbé téve a tanulást.