Tovább csökkentenék az új nehézgépjárművek szén-dioxid-kibocsátását
Az Európai Bizottság eredeti javaslata alapján 2025-re 15 százalékkal, míg 2030-ra 30 százalékkal kellene csökkenteni az új nehézgépjárművek által kibocsátható szén-dioxid mennyiségét a 2019-re előirányzott értékhez képest.
Ennél azonban a mostani elképzelés ambiciózusabb csökkentést írna elő, így 2025-re 20, 2030-ra pedig 35 százalékkal mérséklődne a káros-anyag kibocsátás. Emellett a gyártóknak biztosítaniuk kellene, hogy a zéró- és alacsony kibocsátású járművek az eladásaik legalább 20 százalékát teszik ki 2030-ra. A cél, hogy 2025-re elérjék az 5 százalékos értéket. Az új városi buszok esetében 2025-re a fele, 2030-ra pedig a háromnegyede elektromos kellene, hogy legyen.
A képviselők felszólították a bizottságot, hogy még 2020 előtt készítsenek egy olyan javaslatot, amely előírja a szén-dioxid-kibocsátást valós környezetben mérő tesztet. A zöld autóipari és technológiai változásoknak negatív társadalmi hatásai is lehetnek, ezért hangsúlyozták, hogy az EU-nak támogatnia kell az ágazatban dolgozók tovább- és átképzését, elsősorban az átmenet által leginkább érintett régiókban.
Az európai történelem során először állítunk korlátokat a nehézgépjárművek kibocsátására vonatkozóan.
Egyetértünk abban, hogy a bizottságinál nagyobb léptékű korlátozásra van szükség, amely megoldható a már létező technológiákkal – mondta Bas Eickhout holland zöldpárti jelentéstevő.
Hozzátette viszont, hogy ettől függetlenül támogatni kell az új technológiák megjelenését a piacon.
A szakértők bíznak benne, hogy decemberben a másik uniós társjogalkotó szerv, a tagállamok kormányainak tanácsa is elfogadja az álláspontját az ügyben, ezután pedig megkezdődhetnek az intézményközi tárgyalások. A jelentős autóiparral rendelkező országok várhatóan ellenezni fogják a szigorúbb célértékeket, így kompromisszumos megoldásra lesz szükség.
Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) azért lobbizott, hogy 2025-re mindössze 7 százalékos, 2030-ra pedig 16 százalékos csökkentést írjanak elő. Hivatalos adatok szerint a nehézgépjárművek a közlekedési ágazatból származó szén-dioxid-kibocsátás 27 százalékáért felelősek az Európai Unióban.
(MTI)