Ételre és italra költjük jövedelmünk több mint egynegyedét
Az előzetes adatok alapján az alapvetőnek tekintett fogyasztási kiadások közül a közlekedésé 11,4, az élelmiszerek és alkoholmentes italoké 11,0, a lakásfenntartásé és háztartási energiáé 1,2 százalékkal nőtt reálértéken. A három tétel súlya a lakosság összes kiadásán belül érdemben nem változott, a fogyasztási kiadások 59 százalékát tette ki.
A legtöbbet élelmiszerre és alkoholmentes italokra adtak ki havonta a háztartások, egy főre vetítve 24 ezer 600 ezer forintot, összes kiadásuk 28 százalékát. Lakásfenntartásra és háztartási energiára 17 ezer 700, közlekedésre és szállításra 10 ezer 100 forintot költöttek, kiadásaik 20, illetve 11 százalékát.
Az elemzésből kiderül, több pénzt költött a lakosság a létfenntartáson túli igényeik kielégítésére is, vendéglátásra és szálláshely-szolgáltatásra havonta fejenként 3915 forintot, kultúrára és szórakozásra pedig 4747 forintot adtak ki az első fél évben, reálértéken 13,8, illetve 12,7 százalékkal többet az egy évvel korábbinál.
Egészségügyi kiadásokra a háztartások összes költésük 5,0 százalékát fordították, havonta fejenként átlagosan 4437 forintot, reálértéken 11,4 százalékkal többet, mint az előző év azonos időszakában. A kiadásokban legnagyobb részét, 82 százalékát, gyógyszerekre, gyógyárukra, gyógyászati segédeszközökre fordította a magyar lakosság.
Szeszes italokra és dohánytermékekre fejenként átlagosan 3234 forintot, összes kiadásuk 3,7 százalékát költötték a fogyasztók havonta. A fogyasztás volumene a tavalyi első fél évhez képest összességében 10,2 százalékkal nőtt.
Szinte minden magyar háztartásban van televízió, a készülékek 62 százaléka plazma-, LCD- vagy LED-tv. Egy évvel ezelőtt ez az arány még csak 54 százalékuk volt.
A háztartási nagygépek közül a mosógéppel való ellátottság is csaknem teljes. Az első fél évben száz háztartásra már 85 automata, félautomata mosógép jutott. Fokozatosan terjed a mosogatógép, a háztartások 22 százaléka használ ilyen eszközt.
Minden második háztartásban van saját tulajdonú személygépkocsi, 93 százalékában van egy vagy több mobiltelefon, 70 százalékában van számítógépe, esetenként több is.