Ezt tudja a Komondor, a magyar fejlesztésű páncélos

Folyamatosan fejlesztjük a Komondor járműcsalád képességeit, bővítjük azok alkalmazhatóságát, katonai feladatok végrehajtására is – Ocskay Gáborral, a Gamma Zrt. Különleges Jármű Divízió vezetőjével beszélgettünk a Komondor-járművekről.

– Kevesen tudják, hogy a Gamma Zrt. ma képes könnyűpáncélzatú járműveket készíteni. Miért kezdtek bele egykoron a Komondor járműcsalád megalkotásába?

Az 1920-ban alapított Gamma Műszaki Zrt. már az ötvenes évektől folyamatosan részt vett a Magyar Honvédség vegyi-felderítő járműveinek kialakításában, azonban a 2000-es években rendszeresített járművek már nem tették lehetővé egyes alapkövetelménynek számító ABV- felderítő (atom-biológiai-vegyi) képességek befogadását. Magyarországi gyártásból nem volt elérhető megfelelő jármű, így elkezdtük egy nagy teherbírású, összkerék-meghajtású, többcélú, a követelményeknek megfelelő ballisztikai és akna elleni védelemmel rendelkező terepjáró tehergépkocsi elkészítését.

Komondor RDO 3121, a magyar fejlesztésű és gyártású páncélozott ABV felderítő jármű (Fotó: Gamma Zrt.)

– Akkor ez egy teljesen magyar gyártású páncélozott felderítő jármű?

Igen, a jármű fejlesztése, tervezése és gyártása teljesen hazai bázison, a Gamma Műszaki Zrt. szakemberei által valósult meg, a beépített alkatrészek jelentős része is vállalatunknál, illetve hazai partnereinknél készül.

A megvalósítás során mindig nagy hangsúlyt fektettünk arra, hogy a lehető legnagyobb mértékű legyen a hazai hozzáadott érték.
– Mire lehet használni ezeket a járműveket?

– A Komondor járműcsaládot mindazon feladatok végrehajtására fejlesztettük ki, ahol a környezeti, ballisztikai hatásokkal szembeni védettség, a mobilitás, a kiemelkedő terepjáró képesség jelenik meg követelményként, legyen az katonai, rendvédelmi, vagy akár polgári alkalmazás. A családelvű koncepció, a műszaki paramétereiben variálható kialakítás nagy előnye, hogy a felhasználónak az egyedi igényeit kielégítő járművet tudjuk biztosítani, nem neki kell igazodnia egy tömegtermékhez.

– Említésre került, hogy páncélvédelemmel rendelkező járművekről van szó. Mi ellen véd ténylegesen egy Komondor?

– Amikor járművek védettségéről beszélünk, elsősorban a kezelők, a benn ülő személyek védelméről, másodsorban a jármű működőképességének megtartásáról beszélünk. A Komondor járműcsalád minden tagja önhordó páncéllemezekből hegesztett testtel, ballisztikai üvegekkel rendelkezik, ami kialakítástól függően különböző fizikai behatásokkal szemben nyújt védelmet, legyen az akár kézi lőfegyver, tüzérségi repesz, akna vagy egyszerű gázpalack-szilánk. Ezen túlmenően biztosított a belső tér szűrt levegővel történő ellátása; speciális energiaelnyelő ülések vannak beépítve, egyedi belső burkolatokat alkalmazunk, de a védettséget növeli a központi keréklégnyomás szabályozás és a defekttűrő, az úgy nevezett run-flat rendszer alkalmazása is.

Komondor RDO 3221 (Fotó: Gamma Zrt.)

– Hol került használatba a Komondor?

– Jelenleg a járműcsalád négy tagja áll szolgálatban. Egy RDO-3221 RSV speciális sugárárnyékolt jármű az MVM Paksi Atomerőmű Zrt. Balesetelhárítási részlegénél, míg három csere-felépítményes RDO-4336 jármű különböző tűzoltó-parancsnokságoknál van. A paksi jármű speciálisan nukleáris balesetek elhárításának helyszíni beavatkozásához lett tervezve, gammasugárzás-csökkentő védelemmel, speciális fedélzeti mérő-, és jelzőrendszerekkel lett ellátva. A katasztrófavédelem által használt eszközök tűzoltó, vízszállító, illetve műszaki mentő felépítményekkel lettek rendszerbe állítva. Alkalmasak hómaró, tolólap felszerelésével téli feladatok végrehajtására, sebesültszállító felépítmény alkalmazásával pedig műveleti területről sérültek kimenekítésére is.

– Volt már éles bevetésben a jármű?

 – A tűzoltók számos alkalommal használták az eszközöket éles bevetésen, kialakításából adódóan speciális nehézterepi, vagy épp veszélyes körülmények között. A kezelők visszajelzése pozitív, a kiváló terepjáró képességet külön kiemelték, csakúgy, mint a beépített rendszerek alkalmazhatóságát.

A paksi jármű szerencsére éles bevetésen még nem vett részt, viszont számos hazai, nemzetközi szintű gyakorlaton bizonyította alkalmazhatóságát.

Különleges Komondor tűzoltóautók (Fotó: Gamma Zrt.)

– Több, mint tíz éve kezdték tervezni a Komondort, vannak-e további fejlesztések kitűzve?

– A fejlesztések ténylegesen a 2010-es években kezdődtek, de folyamatosan tartanak és erre épp a korábban említett két jármű a jó példa. Míg a Pakson szolgáló a járműcsalád egyik első példánya, addig a katasztrófavédelmi eszközök már a 2020-as évek termékei, fejlettebb erőátviteli rendszerekkel, fedélzeti elektronikával felszereltek és számos más részletben is a napjaink technikai színvonalát, trendjeit tükrözik. Szakembereink folyamatosan részt vesznek különböző kiállításokon, tanfolyamokon, ahol naprakész ismereteket szereznek új, innovatív megoldásokról. Ezeket át is ültetik napi munkájuk során a termékeinkbe.

Folyamatosan fejlesztjük a járműcsalád képességeit, bővítjük azok alkalmazhatóságát, újabb felépítményeket tervezünk.

Jelenleg például a győri egyetemmel együttműködve táv-vezérelhető, akár autonóm üzemre is alkalmas platform megvalósításán dolgozunk.

A járművek alkalmasak különböző katonai feladatok végrehajtására, illetve kialakításuk hozzáigazítható a felhasználó igényeihez, legyen az növelt védettség, megemelt szállítási kapacitás, vagy épp fegyverzet, speciális rendszer-integráció.


Tóth Gábor

A világra szóló magyar találmány, melyet egy kiesett székláb ihletett

Leopárdokat filmeztünk Szomód közelében – VIDEÓ

A lengyel katonák és a magyar fegyverek mentették meg Európát a bolsevizmustól

Címlapképünk forrása: Gamma Zrt.

Iratkozzon fel hírlevelünkre